fredag 18 november 2011

Minialbum av ett designark

Idag tänkte jag att jag skulle lotsa er igenom en tutorial i bilder på hur man gör ett supersött litet minialbum.

Detta album har jag endast gjort en gång och det var för ungefär två år sedan. Minialbumet gjordes till mina barns kusin som döptes. Sedan dess har det inte blivit att jag gjort det igen men nu när jag såg bild på det blev jag ju naturligtvis lite sugen att pröva igen =)

Då startar vi!

Börja med att välja ut ett dubbelsidigt designark och skär till det så att det blir 30 x 30 cm.
Vik pappret på mitten och sedan på mitten igen. Gör så här åt alla håll så att du får vikta rutor över hela arket som mäter 7,5 x 7,5 cm......


Hoppas ni ser här på bilden hur jag vikt.
Nu tar man och klipper tre bitar in på varje vikning på ena långsidan, MEN åt olika håll varje gång som ni ser på den här bilden......


Nu är det dax att börja vika ihop albumet. Börja med att samla ihop pappret så här....



Vik sedan bak denna rad bakom nästa.......



Vik nu på samma sätt ner denna längd.....



Fortsätt nu så här tills hela pappret är ihopvikt till en liten fyrkant.....



Nu när detta är gjort ska vi ta och göra omslaget till minialbumet.

Välj en valfri form.............jag tog denna gång och ritade av en Spellbinder på baksidan av ett vanligt kollegieblock.......



Jag målade sedan kanterna med vit akrylfärg......



...och satte en likadan form i utstansat papper över......



Nu ska vi ge oss på insidan av minialbumet. Börja med att leta fram rätt sida som gör att man kan bläddra i det. På baksidan nu på ett par sidor behövs det tejpas ihop så att dessa sidor blir hela......



Jag har valt att sätta ihop albumet med dubbla band som jag först limmar fast på albumet och sedan på med utsidan...



På tre av sidorna kommer ni att kunna vika ner halva pappret och sedan kunna stoppa in något där om man önskar......denna gång satte jag en spets på dessa....



...de andra sidorna blir hela.......



Mitt resultat den här gången blev så här =)



Då jag inte vet riktigt vad jag ska använda det till.......även om det nu lutar åt lite julrecept i då jag tycker att det blev lite julaktigt.......så har jag inte gjort framsidan helt klart utan kompletterar sedan.

Minialbumet jag gjorde i september 2009 såg ut så här.....



OJ OJ..........vad kort det blev idag =))))) Men jag tänker som så att det är bättre med ett kort och förklaring för mycket än för lite =)

Hoppas ni prövar detta fina lilla album!

Ses en annan dag!!

8 kommentarer:

  1. Jättefint! Det måste jag prova.

    SvaraRadera
  2. Jättefint blev det.Tack,för tipset!
    Ha,en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Så fint ditt album blev jag försökte mig på detta för ett par år sen men misslyckades totalt, trots det så har jag sparat mallen för att inte glömma hur det nu var man gjorde. om jag inte minns fel så beroende på hur man klistrade ihop sidorna kunde man få små fickor i överkant och sidan där man kunde stoppa in små tags för journarling eller meddelanden. Kanske man kan prova på det här igen tack för tipset

    SvaraRadera
  4. Jättefint album men jag måste bara få fråga: " vik på mitten och på mitten igen, varje ruta blir 10x10cm???? Du får väl 4 rader med 4 rutor i varje? Totalt 16 rutor? Jag försöker här hemma men får inte till det ;)

    SvaraRadera
  5. Tack Kat! Fingrarna och hjärnan fick ett hjärnsläpp och skrev inte vad jag tänkte =))) Har ändrat så det är rätt nu, varje ruta skall vara 7,5 cm =) Hoppas du ser detta då det inte gick att klicka in sig på din profil och komma till dig! Lycka till!!

    SvaraRadera
  6. jag såg att du ändrat, nu fattar jag helt plötsligt nästan allt, jag klurar på de där sidorna man kunde vika ner men jag kommer nog påp det tillslut.... jättefint album verkligen :-)

    SvaraRadera

Stort tack för att du tar dig lite tid att lämna en kommentar, det förgyller min dag och uppskattas massor =)