lördag 12 november 2011

SwingCard

Idag ska jag visa en fin kortvikning som tillhör mina favoriter. Vi kör en tutorial så att ni enkelt själva skall kunna göra kortet =)

Jag har denna gång valt att göra ett julkort och valt ut ett fint dubbelsidigt papper från My Mind´s Eye.

  • Kortbasen man startar med mäter 17 x 14 cm.

  • Biga vid 7 + 10 cm från långsidan. Biga mellan 0-3 cm & 11-14 cm.

  • Skär nu 4 cm ner från varje bigning mot ytterkanten & skär sedan loss biten som fortfarande sitter fast mellan 3-11 cm.

Nu är det dax att vika till så att kortet får sitt utseende. Första bigningen viker man bakåt och andra vikningen inåt och då får kortbasen detta utseendet.....


 Här är från två andra vinklar så att ni tydligt skall se hur det är gjort...



Nu när detta är gjort börjar det roliga..........att dekorera kortet!

Eftersom jag valde ett fint dubbelsidigt papper denna gång behövdes inte så mycket dekoration..........men lite blev det =)

Ihopvikt ser framsidan ut så här.......


baksidan....


...helt uppvikt åt båda hållen.....



När kortet vänds upp så ser man tydligt hur mittenpartiet byter håll....



Hjärtat gjorde jag genom att lägga ett chipboardhjärta som mall på pappret och ritade av och klippte ut. Lite glitterlim på + floss så blev det så här fint.....



I två av hörnen har jag satt fast snygga metallhörn och stämpeltrycket är det jag visade HÄR hur man gjorde, så det fick plats på detta kort. Några bokstävern har flytit ut lite efter att jag använt den guldskimrande misten jag visade hur jag gör HÄR fast det tycker inte jag gör något.
Det är lite svårt att återge på kortet hur fint det skimrar men det blev jättesnyggt på!


Jag tycker denna vikning är läcker och så enkelt att göra men ger ett väldigt effektfullt sätt att "öppna" det på =)))

Hoppas ni prövar!!

Kram Iffa

2 kommentarer:

  1. Super fint krot, blev läckert med den vikningen :D
    Jo om du tycker det var tokigt med potatis salladen.. då har du inte hört historien då jag var så inne i ett tv program så jag åt en knapp istället för en av mina mediciner ha ha ha
    och ja blev nog bara knäppare ;D

    SvaraRadera
  2. Jisses så fint kort,
    Tack för tipset med vikningen det måste jag ju prova, och det fanns ju massa andra roliga idèr hos dig :)
    Kramiz Majsan

    SvaraRadera

Stort tack för att du tar dig lite tid att lämna en kommentar, det förgyller min dag och uppskattas massor =)