lördag 5 november 2011

Pepparkakshus =)

Inför förra julen köpte jag den här mallen...


Den var jättebra att göra sitt eget pepparkakshus med!
När huset var klart blev den diskad och ställd bakom tallrikarna i ett köksskåp.

Helt plötsligt för några veckor sedan när jag öppnade skåpet för att ta fram en tallrik................så fick jag en idé!! Denna blir ju perfekt att använda som mall till att göra ett pepparkakhuskort med =)

Sagt och gjort så började jag att rita av framsidan av mallen...



Sedan klippte jag runt överallt förutom på den vänstra kortsidan, där böjde jag över det jag klippt ut över resten av pappret och ritade av formen på huset.......



När det var gjort och utklippt fick jag en kortbas som ser ut så här....



Färdig blev framsidan såhär gullig....



Jag fick fundera en stund på hur jag skulle få till ett tak som såg fint ut både på framsidan och insidan. Kom till slut fram till att göra så att jag stansade ut massa små cirklar som jag helt enkelt vek på mitten och limmade fast ovanpå varandra. Jag valde ett papper med lite struktur i och tycker att det ser ut som takpannor =)

Dörren stämplade jag med en stämpel i form av en stock och satte dit en brad som dörrhandtag.

För att få julkänsla på kortet dekorerade jag huset med lite snöeffekt...



...som jag strödde lite glitter i och lät torka.

Insidan blev så här....



...och baksidan....



För att göra skorstenen ritade jag av två stycken på mallen och klippte till efter hur stor jag ville att den skulle vara. Kanten dolde jag med snöeffekt.....även om jag här råkade slänga på liiiiiiiiite för mycket glitter =)

Fönstret som var i mallen valde jag att stansa ut med en Spellbinder och lät sedan denna form återkomma på kortet.

Jag ville gärna få till en riktig fönsterkänsla och fick även fundera ett par dagar på detta...........tills jag kom på att jag kunde göra som vi gör med våra riktiga pepparkakshus här hemma!
Jag tog helt enkelt en bit.....



Japp, det är ett helt vanligt gelatinblad =)

Jag gjorde en ram av samma Spellbinder och limmade fast gelatinbladet och klippte sedan runt om och satte dit en till ram...



Här syns det tydligare hur fint det blev =)



Jag såg i det senaste numret av Hembakat att det även i år finns en sån här mall till att göra en traktor med släp så då går det ju att få till ett snyggt traktorkort också. Ska se om jag springer på den i affären någon dag och inhandla den.

Detta var mitt tips på en rolig kortvikning, hoppas ni prövar!!

Kram Iffa

7 kommentarer:

  1. Vilken bra idé och vilket läckert kort!

    SvaraRadera
  2. Så himla läckert...vem skulle inte vilja knapra på det där huset!!

    SvaraRadera
  3. skit läckert :D jag hade funderat på något likande.. tack för inspirationen :D

    SvaraRadera
  4. Vad fiffig du är! Jag gillar hur du gjorde med taket och jag älskar gelatinbladsfönstren! Det måste jag verkligen komma ihåg om jag gör något hus någon gång. :D
    Stort tack för tipsen!

    SvaraRadera
  5. Så himla fräckt ditt hus blev har överhuvudtaget inte funderat på att göra ett pepparkakshuskort,tack för tipset inte omöjligt att det blir något sådant
    Mona

    SvaraRadera

Stort tack för att du tar dig lite tid att lämna en kommentar, det förgyller min dag och uppskattas massor =)