lördag 10 september 2011

Smällkaramell

Idag tänkte jag visa en steg för stegbeskrivning över hur man gör en smällkaramell! Den går ju att variera hur mycket som helst i utseendet men jag gjorde min första ljus men ändå julaktig tycker jag =)

Då sätter vi igång.

Starta med ett vanligt cardstock. Biga vid 6,4 cm, 12,7 cm, 19 cm samt 25,4 cm samt vik där du bigat.. Nu ser ditt papper ut såhär......


Nu är det dax att få till själva utseendet på smällkaramellen. Lägg ihop pappret och märk upp enligt nedan....


Jag förenklade min mall mot den jag såg när jag gjorde den då jag tycker att hela och halva cm blir enklare. Här kan man med andra ord göra lite som man vill med måttet och få lite olika utseende på ändarna.

Nu när detta är gjort tar man helt enkelt och klipper bort de två trekanterna man ritat fram, då ser den ut såhär....



Om du vill chalka kanterna är det nu du skall göra detta när den är färdigklippt.

För att göra det enkelt med att fästa ihop den så kan man ta dubbelhäftande tejp och täcka hela den minsta sidan med och forma till....



När jag kommit så här långt tog jag och dekorerade med pappret jag ville ha på. Tycker det blev lättare att sätta fast det i det här läget än när man fogat ihop den.
Efter det tar man bort skyddstejpen och fäster ihop den och dekorerar den som man vill ha den....





Sätt valfritt snöre runt och sedan är det bara att komma på vad man skall fylla den med =))

Den här var rolig att göra tycker jag så den kommer garanterat produceras i fler exemplar! Lycka till med era försök till en vacker box att fylla med godsaker eller någon present!!

2 kommentarer:

Stort tack för att du tar dig lite tid att lämna en kommentar, det förgyller min dag och uppskattas massor =)