söndag 11 december 2011

Vattenfallskort

Idag ska jag visa en tutorial på hur man gör ett Vattenfallskort. Detta var det sista julkortet jag skulle tillverkat i år.........trodde jag =) Fick ju en beställning i fredags på två julkort som jag suttit och gjort under större delen av helgen men de får jag visa en annan dag!

Vattenfallskort är enkla att göra och väldigt läckra i hur man sedan "öppnar" dom =)

Idag kommer det att bli mååååånga bilder så titta gärna igenom hela tutorialen innan du sätter dig och skär till dina bitar så du ser var de skall sitta och kan anpassa färgmässigt så som du själv vill ha det.

De bitar du behöver för att göra detta kort är:

1 bit 14 x 11 cm (jag tog 2 denna gång för att limma ihop och få en fin baksida)



1 bit på 13 x 10 cm



1 st remsa på 23 x 5 cm som bigas på 5, 7, 9 och 11 cm...



4 st bitar på 5 x 5 cm...



och 4 st bitar på 4,6 x 4,6 cm...



Sista biten skall ha måttet  11 x 2 cm och den kan man som jag gjort denna gång gärna gå loss på med en fin kantstans som ni ser längre ner i tutorialen....



Det var alla olika bitar som behövs till detta kort. Jag har chalkat alla kanter och nu är det dax att börja sätta ihop dom =)

Börja med att fästa ihop de två största bitarna.......



Limma ihop de 8 små fyrkanterna på varandra......



Fäst sedan din bit på 11 x 2 cm på kortbasen....


Nu är det dax att fästa iordning själva "vattenfallet" =)

Vik över den långa remsan och börja med att fästa den första fyrkanten helt och hållet på den ruta som blir längst ner och är av samma mått som fyrkanten...



Fortsätt sedan att ta lite lim mellan varje bigning och fäst en ny fyrkant tills alla fyra sitter på remsan...



Som ni nu märker sitter de tre sista bitarna bara fast längst upp och är sedan rörliga resten av biten.

Nu får ni stoppa in den bit som är tom under biten ni satt fast tvärs över kortet. Innan ni lägger lim på biten som ni ser jag gjort får ni mäta så att hela biten passar in på kortbasen och ser fin ut när den viks över.  När ni gjort det lägger ni enklast lite lim på biten som är fastsatt tvärs över och lägger sedan över den biten som är ovanför...



När den är övervikt är kortet klart att dekorera och blir så här fint...



När man sedan drar ut kortet ser det ut så här helt utdraget....


På sidan ser det ut så här....



Så här blev min baksida...



Här bak hamnade mitt falska sigill som jag visade hur jag gjorde HÄR .



Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stort tack för att du tar dig lite tid att lämna en kommentar, det förgyller min dag och uppskattas massor =)