tisdag 1 maj 2012

Studentmössa!

Jag har gjort en sån här studentmössa en gång innan, det var förra sommaren och då var det barnens kusin som tog studenten! Den var superkul att göra och när jag nu fick önskan om att göra ett studentkort, i icke studentfärg, så gjorde jag även en liten studentmössa till =)

Min studentmössa mäter 6,7 cm i diametern men det går ju även att göra en större och ha som ett kort om man vill detta. Jag tänker som så att man kan sätta denna på paketet eller hänga i blombuketten man hänger på studenten när de springer ut.

Här kommer lite bilder på årets studentmössa =)

Lila var önskemål på kortet så därför har jag använt samma papper till mössan. Kortet är dock under tillverkning så det kommer vid ett senare tillfälle.

Inuti har jag sedan stämplat datumet för studentdagen och satt på en liten hänganordning så att den går att hänga där man önskar....


Förra gången blev studentmössan mer traditionell för då såg den ut så här !

Om ni vill pröva att göra en egen studentmössa kommer här två kort där ni kan se hur jag har gjort grunden till mössan.

På första bilden här så har jag stansat ut en cirkel från Spellbinder som mäter 8,5 cm. Innermåttet är 6,5 cm (där jag ritat en cirkel) och sedan har jag klippt in flikar till den cirkeln.
Jag har sedan tagit en 3 cm bred pappersbit och limmat fast runt och sedan är själva grunden klar. Nu är det bara att dekorera den! Som ni ser på de övre bilderna har jag tagit en smalare remsa med papper (min är 1,5 cm) och fäst i nedre kanten av mössan och sedan satt på en skärm. Den har jag gjort genom att stansa ut en cirkel på 7 cm och delat den på mitten.

Idag är det redan 1:a maj och sommaren är på intågande, så härligt! Solen skiner för fullt här jag bor och vi har 17,4 grader i skuggan =)  Idag fick jag en nyhet som gjorde mig så glad, ska bli jättekul att berätta framöver =)

Kram Iffa

13 kommentarer:

  1. Så kul ide´att göra en studentmössa. Den är läcker. Ja nu är det mycket framöver med examen, konfirmationer och bröllop. En mysig tid och speciellt när vädret är som idag, superhärligt. Ha det gott, kram Gertrud

    SvaraRadera
  2. Åååh, vilken smart idé och en riktigt söt studentmössa!

    Oj, vad spännande, vad kan det vara för skojig nyhet då tro?? =D

    Ha det gott och njut av vårsolen!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh,så söt mössa :) Du är så himla påhittig.
    Och nu är man jättenyfiken på vad det är för nyhet du ska berätta :)
    Ha en underbar kväll
    Kramis

    SvaraRadera
  4. Söt mössa, roligt
    att göra andra saker.
    Låter spännande :)
    Ha det gott!
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  5. JISSES vilken snygg studentmössa. Du är ju otroligt duktig på att komma på saker o ting, så roligt att titta in hos dig, man får så mycket roliga idèr :).

    Vad spännande att få höra vad du har fått för rolig nyhet :)

    HA DET SÅ GOTT!!

    KRAMAR MAJSAN

    SvaraRadera
  6. Snygg och personlig!!! Härlig helt enkelt!!!

    Ha det bäst! Kram

    SvaraRadera
  7. tufft med en mössa som ej har de klasiska färgerna. Jag har beställning på en..ska bara ta tag i det..haha
    Tack för allt fint du skriver hos mig, jag blir så glad! Kram stephi

    SvaraRadera
  8. Det här var så härligt, du är bara sååå duktig. Det skall bli roligt att höra vad det är för nyhet du skall berätta , ser fram emot det. Ha en bra dag i solen. Kram Nina

    SvaraRadera
  9. Så himla läcker den var din studentmössa det kunde kanske vara någonting att göra när vi ska iväg på studentfest. Det är så roligt med dig för du hittar på så många saker och delar dem med alla oss andra. Väntar med spännig på vad du har att berätta. Ha det så gott Iffa
    Kram Mona

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Vilken härlig blogg du har, massor av fina grejer!
    Smart studentmössa! En riktigt bra idé! Själv gjorde jag egna förra året men de var ''platta'. De satte jag på korten som dekorationer.
    Kortet under med alla blommor är helt ljuvligt. Förstår att jag inte vill missa allt det här så jag blir gärna din förljare!
    Ha det gott, Annacarin

    SvaraRadera
  11. Men så fin! Vad i hela friden har jag sysslat med den här veckan, som missat den här i tre hela dagar?!?!? Skyller på att jag har fyllt år och haft fullt upp... men det är en dålig ursäkt!

    Ha nu en riktigt härlig helg! Hoppas att det inte snöar på er... det gör det här! Usch.

    SvaraRadera
  12. Vilken läcker och fin studentmössa.
    Vilken toppen bra idé.
    Ha en trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Vilken rolig idé! Mycket kreativt må jag säga.
    Kram

    SvaraRadera

Stort tack för att du tar dig lite tid att lämna en kommentar, det förgyller min dag och uppskattas massor =)