tisdag 1 januari 2013

1/1 2013 & då kör vi en tutorial =)

Då har vi bytt år!

Brukar ni ge nyårslöften?....det gör inte jag...........men det jag tänkt sluta upp med 
när det gäller mitt scrappande är att när jag känner att något inte blir som jag vill
och jag inte tycker om det............att lära mig slänga det istället för att fortsätta =)

Trots dessa ord så kommer ni idag få se något jag gjorde för ett litet tag sedan som 
jag inte tyckte blev fint alls.........men jag gjorde en tutorial på den så därför
får den vara med i bloggen så att vi alla kan göra en 
snyggare variant av den en annan gång!

Det färdiga resultatet av denna variant av plånbok ser ut så här...






Jag har gjort den förut och tycker om själva vikningen men då gjorde jag inte tutorial.
När jag nu denna gång gjorde det tycker jag det är synd att inte lägga upp alla
foton jag tog.

Man startat med ett helt cardstock, 30,5 x 30,5 cm....gärna dubbelsidigt.

Den sidan ni vill skall vara utåt skall läggas mot skrivbordet!

Vik först pappret på mitten - vik sedan in varje kant mot mitten....



Vik in varje hörn mot bigningen....


Lägg sedan pappret när det ser ut så här i skärmaskinen och 
biga vid 11,3 + 22,7.....ni kan ana bigningarna på bilden nedan...


Nu skall själva plånboken vikas till!

Vänd på pappret efter att du har bigat, vik över den längsta biten över mitten...


Stoppa nu in den kortare biten i fickan som blir....



Nu är själva plånboken färdig!

Jag gjorde en öppning med hjälp av en die. Om du vill göra detta så öppnar du plånboken igen.
Att man skall biga och vika först är för att få dien att sitta i rätt höjd för öppningen.
Jag stoppar sedan in dien bakom det första lagret av papper som ni ser här. 
På bilden har jag bara stoppat in halva för att få den i rätt läge, när ni gjort det håller ni
i den halvan som ni gömt bakom pappret och stoppar in den andra sidan......och sedan är det bara att 
stansa genom stansmaskinen....



.....och då blir öppningen så här....



Till detta gör man sedan 6 stycken olika tags som man stoppar ner som ni ser på 
de första bilderna. 


Jag gillar själva vikningen men som sagt.....ibland vet jag inte vad som händer på vägen 
när man pysslar.....men man kan inte tycka om allt man gör, eller hur =)

Kram från mig!




















15 kommentarer:

  1. Jag tyckte denna plånbok var fin. Men håller med om att allt man gör, gillar man inte. Jag brukar kasta det:) Gott Nytt År kram

    SvaraRadera
  2. Ser inte plånboken med dina ögon ;) ser den som en vacker plånbok. Snyggt med diesutstansningen och den svarta spetsen till. Det jag inte blir nöjd med, lägger jag åt sidan och ev tar papper ifrån. Tack för den fina tutorialen. kram bibbi

    SvaraRadera
  3. Så häftig plånbok ser lite krånglig ut med alla vikningar men det är nog inte så. snyggt papper och spetsen och blomman är pricken över det hela. Snyggt med utstansningen av diesen.
    Kram Ulla

    SvaraRadera
  4. God fortsättning!!

    Oj detta såg svårt ut,
    men du har lyckats jättebra.
    Kramiz!

    SvaraRadera
  5. Hej Iffa!
    God fortsättning:)) Jag tycker plånboken blev häftig. Snyggt blev det ju med diesutstansningen oxå:)) Ska försöka testa den nån gång, alltid kul med något nytt:))) Tack för att du visar så bra:)) Jag brukar spara ibland om jag inte blir nöjd, och sedan använda något till nåt annat.
    Hoppas nu vi får ett roligt scrapår och att vi får vara friska:)))))

    Ha nu en fin dag:)

    Kramizar Marie

    SvaraRadera
  6. Håller med de ovanstående om att det är en fin plånbok.. Rolig vikning med en bra tutorial. Den måste testas någon gång..

    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Är nog så som någon skrev att vi ser ju inte med dina ögon, jag tycker den är fin. Jättebra tutorial!
    Ha en bra dag!
    Kram lene

    SvaraRadera
  8. Gud va duktig du är Iffa...Både snabb med att blogga och göra nya alster! Håller med om att man inte alltid blir nöjd, men det är kul att se hur man utvecklas också:)
    Önskar dig det allra bästa scrappår 2013
    Kramiz

    SvaraRadera
  9. Hej Iffa,
    hoppas du haft ett trevligt nyår!
    Det var väl inge fel på den plånboken, tvärtom! Har en del saker som ligegr som jag inte är nöjd med men ska försöka återanvända till annat istället för att slänga det. För är du en gång missnöjd är det svårt att ändra på det, likabra att göra nåt annat istället!
    Vi hörs!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  10. Hej o God fortsättning!
    Vilken knasfia du är, det är absolut inget fel på den här plånboken :) Men jag kan förstå hur du menar...och det är lika för mig mellan varven.
    Har sett många varienter av denna plånbok, men det jag gillade med din var att du har använt en die till öppningen :) Så fint!

    Jag har själv provat att vika en sån här, det var roligt och gick rätt fort, men sen tog det stopp liksom...men rätt vad det är så vet man det perfekta tillfället som den kan passa till, och då ska jag göra den igen.

    Jag tycker iallafall att din blev jättefin!
    Kramis

    SvaraRadera
  11. Superläcker! Och nej, man gillar inte allt man gör men man lär sig ju alltid en del på vägen... Och det är ju trots allt bara papper.
    Vill önska dig ett gott nytt år!
    Kramar!

    SvaraRadera
  12. Jag kan ju inte se vad det möjligen är du inte tycker om med denna. Jag tycker den är superläcker. Men jag förstår vad du menar, man kan inte tycka om allt man gör eller lyckas varje gång. Hälften av de gånger jag gör något så ser det helt annat ut i mitt huvud än vad det sedan ser ut som klart :) Men det roliga är att även sånt jag tycker jag misslyckas med så har någon arbetskompis köpt av mig :) D v s om det är kort.

    Kram

    SvaraRadera
  13. Oj det där var en häftig vikning .Måste komma ihåg . Alltid kul med nytt. Du är jätteduktig på att ge oss sådana tips. Kram Eva

    SvaraRadera
  14. Tuff och fin vikning, tack för tips.
    Jag tycker ditt kort är fint och
    pappret är riktigt snyggt.
    Kram

    SvaraRadera
  15. Jag tycker iaf att din "plånbok" är fin, vet inte vad du syftar på? Men om man har tänkt sig ett visst resultat blir man inte alltid nöjd om resultaet inte blir vad man tänkt förstås....
    KUl vikning! Ska testas!

    SvaraRadera

Stort tack för att du tar dig lite tid att lämna en kommentar, det förgyller min dag och uppskattas massor =)